In het grote gevecht om de aandacht van buitenlandse beleggers zijn steeds meer steden bezig met city marketing. Ook op nationaal niveau lijken rankings steeds belangrijker te worden. Deze week waren er meerdere nieuwsberichten over steden te lezen. Dordrecht als opkomende stad om te wonen, Maastricht om te winkelen, Rotterdam die investeert in een sterkere stad en de Randstad en Eindhoven als toplocatie.
Maar is deze city marketing op dit microniveau nou logisch? Soms geldt nou eenmaal dat ‘size does matter’. Uit onderzoek is gebleken dat het in de toekomst alleen nog maar draait om megacities met minimaal 30 miljoen inwoners; landen zijn ondergeschikt geworden. Drecht Cities Maritime Delta is een mooi initiatief, maar valt in het niet bij delta’s in China, waar niet 250.000 mensen, maar met gemak 30 miljoen mensen wonen.
Wanneer gaan we als kikkerlandje beseffen dat we het groter zullen moeten aanpakken als we in de toekomst enige rol van betekenis willen spelen? En dat private en publieke partijen de handen ineen zullen moeten slaan. Als we ook maar iets willen meepakken van de geldstromen die de hele wereld rond gaan dan zullen we nu moeten starten met een andere aanpak, want voor we het weten zijn we als sector en als land de V&D van morgen.